راه و رسم زندگی جهادی

امام خامنه ای: زندگی منطبق با اهداف خلقت انسان زندگی مجاهدانه است

راه و رسم زندگی جهادی

امام خامنه ای: زندگی منطبق با اهداف خلقت انسان زندگی مجاهدانه است

سبک زندگی جهادی یکی از انواع سبک های زندگی است که بسیار می تواند به جامعه ی امروزی ما کمک کند.. یکی از مصداق های بارز این سبک زندگی که در چند سال اخیر رونق فراوانی داشته، اردوهای جهادی است

۱۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

شعر زیبای دوست خوبم هادی قاسمی در وصف اردو جهادی و حال و هوای روستا ...

 

 ما دهاتی هستیم………

بچه ها خسته و دل تنگ                     

بچه ها صاف و زلال

پاکی و عشق……

این همان است که آنان دارند      

 بچه ی روستایی …………

 اهل ایمان و صفا

هرکدام پنجره ی ساده ای از عشق و محبت دارند

  • سرباز ولایت

 

قلب تو از این زمانه دیگر سیر است

آوازه‌ ی غربت تو ‌عالمگیر است

می خواند خطابه اشک هایت هر روز

در سنگ اگر چه ناله بی تٔاثیر است

  • سرباز ولایت

به نام خدای خالق زیبایی ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تربیت مدیران جهادی هم طراز انقلاب اسلامی یکی از راهبردهای حرکت های جهادی است که بعد از گذشت چند سال از این حرکتها به عینه می توان دید. البته هنوز زمان لازم است تا سن و تجربه جهادگران به حدی برسد که بتوانند مسئولیت کشوری داشته باشند ولی جدا از همه ی این ها امروز دیده می شوند کسانی که در عین فعالیت در اردوهای جهادی مسئولیت اجرایی نیز پذیرفته و به طور کلان به این عرصه ها می پردازند.

یکی از این افراد برادر جهادگر و دوست داشتنی وحید کمرروستا است. او فعالیت جهادی خود را از سال 84 آغاز کرد.

مردی که اردوهای جهادی استان تهران را پایه ریزی کرد. هدفش محرومیت زدایی بود و نیتش خدایی...

او چند دوره مسئول گروه جهادی در مناطق محروم استان خوزستان بود. او از اون افرادی بود که بعد از دوران دانشجویی خود فعالیت جهادی را کنار نگذاشت و به طور وسیع تر به این فعالیت پرداخت.

اون مدتی معاون سازندگی و کارآمدسازی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران بود و مدیریت ستادی این حرکت ها رو از اون جا آغاز کرد.

تا سال 88 که هم اندیشی بشاگرد برگزار شد و تصمیم به تأسیس مرکز مطالعات راهبردی و هدایت حرکت های جهادی گرفته شد.

یکی از سیاست های ارزشمند سردار خراسانی همین بها دادن به جوانان و جهادگران در عرصه مدیریت حرکت های جهادی است که بتوانند در آینده مسئولیت های ارزشمندتری را به دست آورند.

از این رو سردار خراسانی بعد از تأسیس مرکز برادر کمرروستا را به عنوان دبیر این مرکز انتخاب کردند و ایشان بعد از حدود دو سال عملکرد خوبی را از خود نشان دادند.

آرزوی توفیق روز افزون برای ایشان و تمام دوستان مرکز حرکت های جهادی داریم.

  • سرباز ولایت

با عرض تبریک به مناسبت میلاد کریم اهل بیت امام  حسن مجتبی(ع)

 

نماهنگ تصویری "دستمو بگیر"

این نماهنگ حال و هوای اردوی جهادی عید امسال رو نشون میده  که تو مناطق محروم دهلران برگزار شد...

این کلیپ ابتدا تصویر بازدید سردار نقدی از اردو رو نشون میده که قول مساعدت برای سفر کربلا رو میدن و بعد هم تصویر احمد خدایاری که از زحمت کشیدن بچه ها می گه و بقیه کلیپ هم سینه زنی ها و گریه های بچه ها بصورت نماهنگ به تصویر گذاشته شده...

تا زنده ایم جهادگریم

 لینک دانلود

 

  • سرباز ولایت

اخلاص رمز موفقیت حاج عبدالله والی

 

  • سرباز ولایت

پدید آورنده : ترجمه ابوالفتوح رازی ، صفحه 24

آیات جهاد

«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللّهِ أُولئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ.» (بقره، 218)

آنان که بگرویدند و آنان که هجرت کردند و جهاد کردند در راه خدای، ایشان امید می دارند رحمت خدای و خدای آمرزگار و بخشاینده است.

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ وَ جاهِدُوا فی سَبیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.» (مائده، 35)

ای آنان که بگرویده اید! بترسید از خدای و طلب کنید به او شفاعت و جهاد کنید در راه او تا همانا ظفر یابید.

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُوءْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللّهِ وَ ... .» (مائده، 54)

ای آنان که گرویده! هرکه برگردد از دینش، زود بود که بیارد خدای گروهی که دوست دارد ایشان را و دوست دارند او را، نرم اند بر مؤمنان، سخت اند بر کافران، جهاد کنند در راه خدای و نترسند ملامت کننده را، آن فضل خداست، دهد آن را که خواهد و خدای فراخ عطا و داناست.

«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُوءْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریمٌ.» (انفال، 74)

و آنان که بگرویدند و هجرت کردند و جهاد کردند در راه خدای و آنان که پناه دادند و یاری کردند، ایشان مؤمنان اند بدرستی، ایشان را بود آمرزش و روزی با کرامت.

«وَ الَّذینَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَکُمْ فَأُولئِکَ مِنْکُمْ... .) (انفال، 75)

و آنان که ایمان آوردند از آن پس و هجرت کردند و جهاد کردند با شما، ایشان از شمااند...

«أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا وَ لَمّا یَعْلَمِ اللّهُ الَّذینَ جاهَدُوا مِنْکُمْ وَ لَمْ یَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ وَ لا رَسُولِهِ وَ لاَ الْمُوءْمِنینَ وَلیجَةً وَ اللّهُ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ.» (توبه، 16)

آیا پندارید رها کنند شما را و ندانسته خدای آنان که جهاد کنند از شما و نگرفته باشند از جز خدای و نه رسولش و نه مؤمنان دوستی و خدای داناست بر آنچه می کنید.

«الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ.» (توبه، 20)

آنان که بگرویدند و هجرت کردند و جهاد کردند در راه خدای به مال ها و جان هاشان، بزرگ ترند به پایه نزدیک خدای و ایشان رستگاران اند.

«انْفِرُوا خِفافًا وَ ثِقالاً وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ فی سَبیلِ اللّهِ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ.» (توبه، 41)

بیرون شوید سبک و گران و جهاد کنید به مالتان و جان هاتان در راه خدای، آن بهتر است شما را اگر دانید.

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفّارَ وَ الْمُنافِقینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ.» (توبه، 73)

ای پیغمبر! جهاد کن با کافران و منافقان و درشتی کن برایشان، و جای ایشان دوزخ است و بدجای است آن.

«فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللّهِ وَ کَرِهُوا أَنْ یُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی سَبیلِ اللّهِ وَ قالُوا لا تَنْفِرُوا فِی الْحَرِّ قُلْ نارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ کانُوا یَفْقَهُونَ.» (توبه، 81)

خُرّم شدند باز پس گذاشتگان به نشستشان برخلاف پیغامبر خدای، و نخواستند که جهاد کنند به مال هاشان و جان هاشان در راه خدای، و گفتند: مروید در گرما، بگو که: آتش دوزخ سخت تر است از گرما اگر دانند.

«وَ إِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللّهِ وَ جاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ...» (توبه، 86)

چون بفرستند سورتی که ایمان آرید به خدای و جهاد کنید با رسول وی، دستوری خواهند از تو خداوندان مال از ایشان و گویند: رها کن ما را تا باشیم با نشستگان.

«لکِنِ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ وَ أُولئِکَ لَهُمُ الْخَیْراتُ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.» (توبه، 88)

لکن پیغامبر و آنان که بگرویدند با او جهاد کردند به مال هاشان و جان هاشان، ایشان را باشد نیکی ها و ایشان ظفر یافتگان باشند.

«ثُمَّ إِنَّ رَبَّکَ لِلَّذینَ هاجَرُوا مِنْ بَعْدِ ما فُتِنُوا ثُمَّ جاهَدُوا وَ صَبَرُوا إِنَّ رَبَّکَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحیمٌ.» (نحل، 110)

پس خدای تو آنان را که هجرت کردند، از پس آن که به فتنه آوردند، پس جهاد کنند و شکیبایی کنند. خدای تو از پس آن آمرزنده و بخشاینده است.

«إِنَّمَا الْمُوءْمِنُونَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی سَبیلِ اللّهِ أُولئِکَ هُمُ الصّادِقُونَ.» (حجرات، 15)

گرویدگان آنان که بگرویدند به خدای و رسول او پس شک نکنند و جهاد کنند به مال و جانهاشان در راه خدای، ایشان راست گویان اند.

«تُؤمِنُونَ بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجهِدُونَ فِی سَبیلِ اللّهِ بَأَموالِکُمْ وَ اَنْفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیر لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ.» (صف، 11)

ایمان آرید به خدای و پیغمبرش و جهاد کنید در راه خدای به مال های شما و تنهای شما، آن بهتر است اگر شما دانید.

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفّارَ وَ الْمُنافِقینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ.» (تحریم، 9)

ای پیغمبر! جهاد کن با کفار و با منافقان، و درشت باش برایشان، و جایگاه ایشان دوزخ است و بدجایی است.

 

  • سرباز ولایت

در احادیث

* جهاد بر چهار گونه است: دو جهاد واجب است، یک جهاد سنت است که بدان احترام نشود مگر با جهاد واجب، یکی هم جهاد سنت است. یکی از دو جهاد واجب، جهاد انسان با نفس خویش است. (امام حسین علیه السلام )

* برترین جهاد آن است که انسان، روز خود را آغاز کند در حالی که در اندیشه ستم کردن به احدی نباشد. (رسول خدا صلی الله علیه و آله )

* جهاد با نفس، کابین بهشت است. (امام علی علیه السلام )

* مبارزه با خواهش های نفسانی بهای بهشت است. (امام علی علیه السلام )

* برای بازداشتن نفس خود از خواهش هایش با آن مبارزه کن که مبارزه با نفس، همچون مبارزه، با دشمنت بر تو واجب است. (امام کاظم علیه السلام )

* مجاهد کسی است که به خاطر خدا با نفس خود مبارزه کند. (رسول خدا صلی الله علیه و آله )

* همانا مؤمن به پیکار با نفس خویش اهتمام می ورزد تا بر هوی و خواهش آن چیره شود. گاه کجی نفس را راست می کند و در راه محبت خدا با خواهش های نفسانی می ستیزد و گاهی هم نفس او را بر زمین می زند و لذا پیرو هواهای آن می شود، اما خداوند، او را از جا بلند می کند و از لغزشش می گذرد و او نیز متوجه می شود. (امام باقر علیه السلام )

* پیامبر صلی الله علیه و آله سپاهی را به جنگ گسیل داشت. وقتی برگشتند فرمود: خوشامد می گویم به گروهی که جهاد اصغر را پشت سر گذاشتند، اما جهاد اکبر همچنان مانده است. عرض شد ای پیامبر خدا! جهاد اکبر چیست؟ فرمود: جهاد با نفس. (امام صادق علیه السلام )

* هیچ فضیلتی چون جهاد نیست، هیچ جهادی مانند مبارزه با هوای نفس نیست. (امام باقر علیه السلام )

* برترین جهاد این است که به خاطر خدای تعالی با نفس و هواهای نفسانی ات بجنگی. (رسول خدا صلی الله علیه و آله )

* نفس خود را چون دشمنی دان که با او مبارزه می کنی و عاریه ای که باید برگردانی؛ زیرا تو طبیب نفس خویش قرار داده شده ای؛ نشانه سلامتی به تو شناسانده شده و درد و بیماری برایت روشن گشته است و به دارو راهنمایی شده ای. پس بنگر که با نفس خود چه می کنی؟ (امام صادق علیه السلام )

  • سرباز ولایت
کار خیلی سخت و فشرده ای بود، تازه غذا هم با خودشون نمی آوردن. از همین شب هفت ها و چهلم ها، نون و حلوای خیراتی می گرفتیم و می خوردیم، دیگه از حلوا خسته شده بودیم.

 کیهان در ستون پاورقی خود نوشت: حاج محمود والی: کار خیلی سخت و فشرده ای بود، تازه غذا هم با خودشون نمی آوردن. از همین شب هفت ها و چهلم ها، نون و حلوای خیراتی می گرفتیم و می خوردیم، دیگه از حلوا خسته شده بودیم.

  • سرباز ولایت

پدید آورنده : جلال الدین محمد بلخی

عمل شیر مردان

;این جهاد اکبرست آن اصغرست ;هر دو کار رستم است و حیدر است
;کار آن کس نیست کاو را عقل و هوش ;پَرَّد از تن چون بجنبد دنب موش
;آن چنان کس را بباید چون زنان ;دور بودن از مصاف و از سنان

(مثنوی، دفتر پنجم)

دشواری جهاد اکبر

;چونکه واگشتم زپیکار برون ;روی آوردم به پیکار درون
;قد رجعنا من جهاد الاصغریم ;با نبی اندر جهاد اکبریم
;قوت از حق خواهم و توفیق و لاف ;تا به سوزن برکنم این کوه قاف
;سهل شیری دان که صف ها بشکند ;شیر آن است آن که خود را بشکند.

(مثنوی، دفتر اول)

;به دست گیرم آن ذوالفقار پر خون را ;شهید عشقم و اندر میان خون باشم
;درین بساط منم عندلیب الرحمان ;مجوی حد و کنارم زحد برون باشم

(دیوان شمس، ص 659)

;صنما به چشم شوخت که به چشم اشارتی کن ;نفسی خراب خود را به نظر عمارتی کن
;دل و جان شهید عشقت به درون گور قالب ;سوی گور این شهیدان بگذر زیارتی کن

(دیوان شمس، ص 747)

کجایید ای شهیدان خدایی

;کجایید ای شهیدان خدایی ;بلا جویان دشت کربلایی
;کجایید ای سبک روحان عاشق ;پرنده تر زمرغان هوایی
;کجایید ای شهان آسمانی ;بدانسته فلک را درگشایی
;کجایید ای زجان و جا رهیده ;کسی مر عقل را گوید کجایی
;کجایید ای در زندان شکسته ;بداده وامداران را رهایی
;کجایید ای در مخزن گشاده ;کجایید ای نوای بی نوایی
;در آن بحرید کین عالم کف اوست ;زمانی بیش دارید آشنایی
;کف دریاست صورت های عالم ;زکف بگذر اگر اهل صفایی
;دلم کف کرد کین نقش سخن شد ;بهل نقش و به دل روگر زمانی
;برآ ای شمس تبریزی ز مشرق ;که اصلِ اصل اصل هر ضیایی

(دیوان شمس، ص 1004)

  • سرباز ولایت

«جهاد هم فقط جهاد در میدان جنگ نیست. هر چیزی که هم تلاش باشد هم در مقابله با دشمن این جهاد است. درست توجه بفرمایید: بعضی ممکن است یک کاری را انجام بدهند زحمت هم بکشند بگویند ما داریم جهاد می کنیم. نه یک شرط جهاد این است که در مقابله با دشمن باشد. البته یک وقت در میدان جنگ مسلحانه است این جهاد رزمی است. یک وقت در میدان سیاست است این جهاد سیاسی است. یک وقت در میدان فرهنگ است این جهاد فرهنگی است. یک وقت در میدان سازندگی است این جهاد سازندگی است و البته میدان‏های دیگری هم هست.شرط اول این است که تلاش در آن باشد کوشش باشد و شرط دوم این که در مقابل دشمن باشد»

امام خامنه ای

  • سرباز ولایت